Sindydockorna vi lekte med

212523-604212523-603212523-602212523-601

Eftersom jag närmar mig 30 så har jag för länge sedan slutat leka med dockor. (Jo det har jag visst). Jag hittade dock en sida om Sindydockor (Englands motsvarighet till Barbie) och hittade just de modeller som jag en gång i tiden ägt (utom den med rosa hår och kjol. Den hade Helen så den fick också vara med). Jag minns att jag var extra förtjust i dockan med den zebrarandida klänningen. Hon var så snygg med knallröda läppar och rött bälte. Det är dock lite skrämmande att min smak inte har förändrats så speciellt mycket på 20 år. Maskeradbalsdockan var med en favorit. Jag vet att klänningen finns kvar hos mina föräldrar men dockan bytte jag bort mot en Petra docka år 1988. Petra var en billigare variant av  Barbie som aldrig riktig slog igenom.

Jag var lite av en dockfantast som liten och nuförtiden brukar jag ibland kolla in vilka dockor från åttiotalet som finns på Tradera. Dock är det bara ett fåtal. Jag antar att vi 70 och 80-talister har lekt sönder våra dockor. Dockor från 60- talet finns det dock mycket av. Jag antar att de som ägde en Barbie på den tiden var rädda om dem och vårdade dem med omsorg.

Kommentarer
Postat av: Helen

Åh den var så fin den där maskeradbalssindyn! Jag förstörde mina dockor så nu har ett av mina kusinbarn dem. jag hade tänkt slänga dem eftersom de var så fula (sönderklippta konstigt färgade frisyrer och trasiga) men av någon anledning ville hon ha dem. Jag skulle gärna vilja ha haft kvar dem om de varit välbevarade.

2008-05-04 @ 12:44:23
Postat av: Karin

Åhh Cindy!
Va iofs en barbie tjej men Cindy funkade oxå. Har kvar alla barbiedockor nerpackade försiktigt i en låda =)

2008-05-14 @ 12:04:48
URL: http://lillak24.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0