Cellprov

212523-309

Igår kom brevet som jag fasat för i flera månader. Jag visste att det skulle komma men jag hoppades att det skulle dröja lite till. Vad var det för brev då? Jo det var en kallelse till kvinnokliniken. De ska ta ett cellprov på mig för att se om jag har några cellförändringar. Jag kan inte påstå att jag är det minsta road av att besöka lassarettet och låta dem ta dessa obehagliga prover men jag vet att det är viktigt och jag skulle aldrig strunta i att gå dit, hur mycket jag än avskyr det.
Hösten -04 fick jag veta att jag hade grava cellförändringar som kunde leda till cancer om inte en liten bit av livmodertappen togs bort. Först fick jag en ny tid för provtagning och när det var gjort sade min läkare att de var tvungna att göra en liten operation. Visst, det är väl okej tänkte jag. Kan du i övermorgon frågade läkaren och jag fick lite panik. Ingen tid att förbereda sig här inte. Operationen gjordes under nedsövning och när jag vaknade upp så var jag lite groggy men annars mådde jag bra. Fick smärtstillande men det var nog onödigt för allt kändes precis som vanligt och jag hade inte ett dugg ont. Sedan dess har jag tagit cellprov två gånger om året men det senaste året bara en gång. Om jag inte har några cellförändringar vid nästa provtagning så behöver jag inte ta cellprov på hela tre år. Hoppas hoppas.

Det är inte ovanligt med cellförändringar och heller inte med den operation som jag var med om. Det är en mycket enkel operation och man får åka hem  samma dag.  En liten bit av livmodertappen tas bort men du kan fortfarande skaffa barn.
Det är jätteviktigt att man som tjej tar sitt ansvar och ser till att ett cellprov tas i alla fall vart tredje år så att du inte går omkring i flera år med cellförändringar som sedan utvecklas till cancer.
Det gör inte ont att ta cellprov men det kan kännas lite obehagligt. En positiv sak med cellprovtagning är att det går himla snabbt. Det tar bara en eller två minuter och sen är det klart.

Är du rädd för att bli undersökt av en manlig läkare. Säg till i förväg så får du en kvinnlig. Min erfarenhet är dock att en manlig läkare är mer försiktig än de kvinnliga läkare jag haft.

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, min mamma får också ta cellprov, jag vet inte om det är varje år men iaf regelbundet, nu har det inte visat något oroväckande på många år och det är jätteskönt! Det är ju rätt skönt att ta ett prov regelbundet och hålla det under uppsikt och utifall det skulle vara något kunna behandla det fort!

2007-06-20 @ 09:49:38
URL: http://lindajohannacaroline.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0